Op 21 april rolt Google een vrij belangrijke update uit die voor veel websites impact heeft. Het mobiele zoek algoritme van Google wordt namelijk zo aangepast dat websites die ‘mobile-friendly’ zijn hoger zullen rangschikken in de zoekresultaten als iemand zoekt vanaf een smartphone of tablet. Websites die niet mobiel-vriendelijk zijn zullen dan ook minder gewaardeerd worden.
Al bijna 60% van het online verkeer komt nu via mobiele apparaten en Google wil dat gebruikers ook een goede ervaring hebben wanneer ze op een mobiele link klikken.
Welke criteria hanteert Google voor ‘mobile-friendly’ websites?
- Vermijd het gebruik van technieken die niet ‘mobile-friendly’ zijn, zoals Flash
- Zorg dat de teksten leesbaar zijn zonder in te zoomen
- Zorg dat de content van de website binnen de breedte van het scherm past, zodat men niet horizontaal hoeft te scrollen
- Zorg dat links niet te dicht op elkaar staan
Testen
Wilt u zelf even testen of uw website al dan niet ‘mobile-friendly’ is, dan kan dat eenvoudig door via deze pagina van google de url te checken. Komt uw website door de test, en staat er “Geweldig! Deze pagina is mobielvriendelijk” in beeld dan hoeft u zich geen zorgen te maken.
Heeft u al een website maar is deze niet ‘mobile-friendly’?
Neem dan een kijkje op deze pagina of neem contact op om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen.
Geef een reactie